Některými osobitými rysy se vyznačovala raně barokní opera v Římě, kde se v okruhu papežského dvora provozovala operní díla s náboženskou tematikou. Protože se v papežském městě nemohly objevit na scéně ženy, využíval se zpěv kastrátů, často byly zařazovány sbory. Velká pozornost se věnovala scénické složce, opery měly bohatou výpravu a kostýmy, využívaly se první složité jevištní mechanismy – propadla a létající stroje.
Opera středního baroka
V období středního baroka (1640 – 1720) se staly významným centrem italské operní tvorby Benátky. Opera už nebyla určena pouze aristokratickému publiku, ale i širší návštěvnické obci. Byla zakládána veřejná divadla. Tato skutečnost měla výrazný vliv na podobu opery. Hlavní pozornost už nebyla věnována vnitřním prožitkům postav, ale vnějšímu průběhu děje. Převládaly náměty mytologické a historické, operní představení však byla spíš sledem většího množství scén, ve kterých se střídaly milostné, dramatické i komické výstupy. Operní představení, která se odehrávala v různých prostředích, byla pro diváky velmi atraktivní podívanou. Využívala se bohatá scénická výprava, scénické efekty a různé divadelní stroje.
V hudební složce se uplatnil různorodý rejstřík dobových kompozičních stylů a forem. Objevily se ariózní části v monodickém stylu, došlo k rozlišení recitativu a árie. Recitativ mohl být secco i accompagnato, v áriích se postupně prosadilo zpěvné bel canto. Jejich formové řešení bylo různé – mohly mít formu AB, ABA, nebo se jednalo o strofickou árii nad ostinátním basem. Nejvýznamnějšími operními autory byli Francesco Cavalli, Antonio Cesti a Alessandro Stradella.
Opera seria
V posledních desetiletích 17. století byla italská opera stále ostřeji kritizována. Přední literáti jí vytýkali, že pod tlakem publika porušuje základní pravidla klasické literatury a dramatu a spojuje do jednoho celku postavy vznešené i postavy nízkého původu, situace tragické i komické. Pod vlivem těchto názorů vznikl v Itálii po roce 1720 nový typ opery – opera seria.
Opera seria (vážná) se lišila od předchozí operní produkce důsledným vyloučením všech komických prvků. Autorům operních libret – k nejvýznamnějším patřili Apostolo Zeno a Pietro Metastasio – se stala vzorem francouzská klasická tragédie reprezentovaná Pierrem Corneillem. Opera seria se námětově orientovala na vznešené hrdinské postavy – vladaře a vojevůdce, kteří vynikali svými vlastnostmi i činy. Příběhy ústily do tragického závěru. V operách se často opakovaly obvyklé dějové situace, postavy byly pojaty jako schématické typy, které ztělesňovaly určitou charakteristickou vlastnost a v průběhu děje se neměnily.
Hudební složka byla v opeře seria nadřazena složce dramatické. Na scéně se nepředváděla událost sama, děj byl představen nepřímo – v recitativech. Hlavní pozornost byla věnována prožitkům jednotlivých postav, které byly vyjádřeny v áriích. Důraz byl položen na sólové zpěvy, jejichž virtuozita byla rozvíjena až k samoúčelnosti. Vynikaly výkony kastrátů, sopránů a altů, v menší míře byly zastoupeny tenorové party, bas v opeře seria nezpíval. Operní představení bylo sledem jednotlivých uzavřených čísel – recitativů a árií, občas se objevily ansámbly – dueta, terceta. Sborové a baletní výstupy nebyly zařazovány.
Vokální melodie a krása lidských hlasů byly základními hodnotami opery seria. Árie se rozrostla se do větších rozměrů, měla zpravidla formu ABA – jednalo se o tzv. velkou da capo árii. Měla vždy určité obsahové zaměření, hudebními prostředky zobrazovala určitý afekt – radost, smutek, zlobu apod., který se v jejím průběhu příliš neměnil.
Melodická linka byla v praxi zdobena improvizovanými koloraturami, jejichž obtížnost a virtuozita se stupňovaly při návratu dílu A. K líčení děje sloužily hudebně méně významné recitativy secco, které převládaly nad recitativy accompagnato. Orchestr se uplatnil nejvýrazněji v sinfonii – předehře, která uváděla operní představení, a v orchestrálních mezihrách – ritornelech.
Provoz opery seria byl spjat převážně s aristokratickým prostředím. Operní představení počítala s náročnou scénickou výpravou a s využitím složitých divadelních strojů. K předním operním skladatelům patřil Alessandro Scarlatti. Centrem operní tvorby byla zpočátku Neapol, odkud se tento operní styl rozšířil do jiných italských měst i dalších oblastí – především do německy mluvících zemí a do Anglie. Výrazný podíl na uvedení opery seria do anglického prostředí měl Georg Friedrich Händel. Jeho díla na italské texty Rinaldo, Ottone, Giulio Cesare, Tamerlano, Rodelinda, Xerxes aj. vynikají skvělou melodickou a harmonickou invencí.
Opera buffa
Komické prvky se z italské barokní opery zcela nevytratily. Našly uplatnění v komických intermezzech, která se prováděla mezi jednotlivými dějstvími vážné opery.
Jiným typem byla celovečerní hudební komedie (commedia per musica), jejíž tvorba se rozvíjela v Neapoli. Byla ovlivněna činoherní veselohrou a operou seria – obsahovala recitativy a da capo árie. Přinesla nové náměty – děj se odehrával v měšťanském prostředí a byl zpravidla zaměřen na řešení milostných zápletek.
V návaznosti na oba typy komického hudebního divadla vznikla v Itálii na konci baroka opera buffa (komická), jejíž výrazný rozkvět nastal v období klasicismu. Za první významné dílo tohoto žánru je považována Služka paní, jejímž autorem je Giovanni Battista Pergolesi.
Tragédie lyrique
Samostatněji se rozvíjela od sedmdesátých let 17. století opera ve Francii. Sloučily se v ní vlivy italské vážné opery s domácí tradicí. Navázala na baletní představení – ballets de cour, která patřila k velmi oblíbeným produkcím na francouzském královském dvoře. Francouzská opera se označovala jako tragédie lyrique (vážná). Dějově vycházela z antické mytologie a měla vážný, patetický ráz. Libreta se opírala o vzor francouzské klasické tragédie – text byl rozčleněn do 5 dějství, kterým předcházel úvodní prolog s oslavou krále.
Hudba byla ve srovnání s italskou operou méně virtuózní. Představení zahajovala ouvertura – předehra francouzského typu. Základ operních děl tvořily recitativy, které respektovaly deklamaci jazyka, byly zpěvnější a pečlivě rytmizované, doprovázené cembalem nebo orchestrem. Mezi recitativy a áriemi byl menší kontrast. Árie měly kratší rozměry a převažovala v nich sylabická melodika bez koloratur. Do oper byla zařazována baletní čísla, ansámbly a sbory. Využíval se početně obsazený orchestr, orchestrální části vynikaly bohatou instrumentací. Tuto tvorbu rozvíjeli Jean Baptiste Lully (Alceste, Armida, Acis et Galathée aj.) a Jean Philippe Rameau (Hippolyte et Aricie, Castor et Pollux aj.).
Opera buffa
V polovině 18. století se vyhranila do podoby umělecky vyzrálého celovečerního díla opera buffa. Její rozvoj byl spjat se vzestupem měšťanských vrstev. Uváděla komické příběhy z jejich života, hudba měla přirozenější, prostší ráz. Některé postavy byly převzaty z italské commedie dell’arte – chytrý sluha, starý záletník, chvástavý voják, dvojice milenců apod. Libreta byla psána v italštině a vyznačovala se spádným dějem plným zápletek. Nejvýznamnějšími libretisty byli Carlo Goldoni a Lorenzo da Ponte.
V italské komické opeře zpívaly pouze přirozené hlasy, s oblibou se využíval bas, kterému byly často svěřovány komické role. V áriích převažovala melodika písňového charakteru, ale objevily se i technicky náročnější útvary. Jejich forma byla jednodílná, dvoudílná, třídílná, strofická. Převládal secco recitativ doprovázený převážně cembalem, v němž se rychle střídaly dialogy jednajících postav. Často se objevovaly ansámbly, zařazovány byly také sbory. Novinkou se stalo buffové finále, ve kterém za sebou následovaly v pestrém sledu sólové a ansámblové výstupy postav zúčastněných na ději. Buffové finále se stalo dramaticky účinným prostředkem k vystupňování děje a k vyřešení předchozí dějové zápletky.
K předním tvůrcům patřili Niccolò Piccini, Giovanni Paisiello a Domenico Cimarosa aj. Vrcholnými díly jsou Mozartovy opery Figarova svatba a Cosi fan tutte.
Opera semiseria
Opera semiseria měla vážný děj s řadou komických situací a zápletek. Vynikajícím dílem tohoto druhu je opera Don Giovanni Wolfganga Amadea Mozarta.
Opéra comique, tragédie lyrique, revoluční opera
Ve Francii pokračovala ve 2. polovině 18. století tradice vážné opery – tragédie lyrique, vznikla opera komická – opéra comique, od konce 18. století se tu rozvíjela francouzská revoluční opera.
Podnětem k vytvoření francouzské komické opery se stala italská buffa, která byla ve Francii provozována italskými operními společnostmi. Opéra comique byla zpočátku hudebně jednodušším útvarem, který výrazně těžil z domácí tradice her se zpěvy – z vaudevillových komedií. O zvýšení její umělecké úrovně se zasloužil nejvýrazněji André Ernest Modeste Grétry. Podobně jako italská komická opera přinášela také opéra comique náměty ze současného měšťanského prostředí. Text byl ve francouzštině. Vedle sólových zpěvů písňového charakteru obsahovala ansámbly, sbory, tance a orchestrální části. Místo recitativů se uplatnily mluvené dialogy.
Francouzská vážná opera – tragédie lyrique – zůstávala i ve 2. polovině 18. století reprezentativním uměním aristokracie, nadále se orientovala na hrdinské náměty z mytologie a historie. Podobně jako opera seria dostala se i tragédie lyrique pro svou odtažitost od reálného života do krize. Do jejího řešení zasáhl zmíněnými reformními operami určenými pro Paříž Christoph Willibald Gluck. Jeho vystoupení vyvolalo v roce 1774 další spor o charakter francouzské opery. Gluckova díla se nakonec v Paříži prosadila a ovlivnila další vývoj francouzské vážné opery.
Odrazem společenských událostí ve Francii se stal od konce 18. století nový operní útvar – revoluční opera. Představovala revoluční tematiku i typickou melodiku odvozenou z revolučních písní a pochodů. Hudba se střídala s mluveným slovem, důležitou složkou byly velké sborové scény. Nejslavnějším dílem revoluční opery se stal Vodař, jehož autorem je Luigi Cherubini, vliv tohoto operního žánru je patrný i v Beethovenově Fideliovi.
Ballad-opera
Anglie zůstávala ve 2. polovině 18. století pod vlivem italské opery. Domácí tvorba navázala na tradici lidové ballad-opery, kterou však nerozvinula do podoby umělecky náročnějšího žánru. Zachovávala ráz lidové zpěvohry, jejímž základem byly mluvené dialogy v anglickém jazyce doplněné krátkými hudebními čísly převážně písňového charakteru.
Singspiel
V německé jazykové oblasti dominovala v klasicismu italská a francouzská opera. Pod vlivem italské buffy, ale i francouzské opéry comique a anglické ballad-opery se tu rozvinul osobitý typ komické opery – singspiel. Hudebně vycházel z německých písní, podobně jako opéra comique obsahoval místo recitativů mluvenou prózu, avšak v německém jazyce. Náměty čerpal ze současného života řemeslníků a vesničanů, postupně přecházel k pohádkovým příběhům. Singspiel rozvíjeli skladatelé v oblasti severního Německa a ve Vídni. Umělecky nejhodnotnějšími díly jsou singspiely Únos ze serailu a Kouzelná flétna Wolfganga Amadea Mozarta.
Nejvýznamnějším italským operním skladatelem 19. století byl Giuseppe Verdi. Operu chápal jako hudební drama, jeho pojetí se však lišilo od přístupu jeho významného současníka, kterým byl Richard Wagner. Verdi navázal na předchozí italskou operní tradici založenou na melodice belkantového typu, byl ovlivněn i velkou francouzskou operou. Nejpůsobivějším výrazovým prostředkem mu byla vokální melodie, ostatní složky – instrumentace, harmonie, rytmus byly většinou poměrně jednoduché, přesto však často působivé. Verdi přejal typ číslové opery, vedle sólových zpěvů (recitativů, árií) a ansámblů psal velmi působivé sbory a baletní scény. Ve svých posledních operách, Otello a Falstaff, dospěl nezávisle na Wagnerovi k prokomponované formě. Verdiho přínosem bylo posílení dramatické složky operního díla a psychologicky přesvědčivé zobrazení situací i lidských charakterů. Hudebním ztvárněním lidských citů a emocí otevřel cestu novému opernímu směru – verismu. K nejznámějším Verdiho operám patří Nabucco, Rigoletto, Trubadúr, Traviata, Don Carlos, Síla osudu, Aida, Otello, Falstaff.
Verismus (z it. vero – pravdivý, skutečný) byl operní směr, který se rozvíjel v Itálii na konci 19. století a na začátku 20. století. Vedle Verdiho oper se stala výrazným podnětem ke vzniku tohoto operního směru Bizetova opera Carmen. Verismus představoval paralelu k literárnímu kritickému realismu a naturalismu, přinášel náměty ze současného života, které předváděl bez romantických idealizací. Řada oper byla zaměřena sociálně kriticky, objevily se i náměty exotické. Zhudebňovaly se příběhy plné vášní a zápletek s tragickým koncem.
Hudba usilovala o silný emocionální účinek. Dominujícími výrazovými prostředky se staly působivá, někdy až sentimentální melodika a efektní instrumentace. Důležitou složkou byla také harmonie, ve které se využívaly některé netradiční postupy – nerozvedené disonance, paralelismy, objevila se celotónová stupnice a pentatonika. Relativně uzavřená čísla byla propojena do souvislého kompozičního celku. Prvními autory italského verismu se stali Pietro Mascagni (Sedlák kavalír) a Ruggiero Leoncavallo (Komedianti), nejvýrazněji reprezentuje tento směr Giacomo Puccini (Bohéma, Tosca, Madame Butterfly, Turandot aj.).
Grand opéra, opéra comique, opéra lyrique
Významným operním centrem zůstávala v průběhu 19. století Francie. V letech 1830 – 1848 dosáhla v Paříži svého rozkvětu grand opéra (velká opera), která zpracovávala historická témata. Z hudebního hlediska využívala velké sborové scény a pěvecky náročné sólové árie. Významná díla tohoto oboru napsali Gioacchino Rossini (Vilém Tell), Daniel François Auber (Němá z Portici) a především Giacomo Meyerbeer (Robert ďábel, Hugenoti, Afričanka). Po Meyerbeerově smrti ustoupila velká opera do pozadí.
V 1. polovině 19. století pokračovala tradice francouzské opéry comique, která nadále přinášela aktuální náměty z měšťanského prostředí. Neměla však už vysloveně komický charakter, ale zahrnovala také lyrické a dramatické partie.
Kolem poloviny 19. století vznikl ve Francii nový operní směr nazvaný opéra lyrique (lyrická opera). Skladatelé se obraceli k literárním námětům, hlavní pozornost věnovali jednajícím postavám a jejich vnitřním prožitkům. Tento typ opery psali Charles Gounod (Faust a Markétka), Camille Saint-Saëns (Samson a Dalila) a Jules Massenet (Manon, Cid, Werther).
Literárním naturalismem je ovlivněno libreto Bizetovy opery Carmen.
Romantická opera, Wagnerovo hudební drama
Osobitou podobu měla v 19. století německá operní tvorba – v návaznosti na singspiel se rozvíjela německá romantická opera. Náměty čerpala z pověstí a pohádek, důležitou roli v ní hrála příroda a nadpřirozené síly. Zásadní význam pro vývoj tohoto operního žánru měl Carl Maria von Weber s dílem Čarostřelec. Jeho hudba se vyznačuje dlouhodechými zpěvnými melodiemi a stálými motivy, které jsou využívány k charakteristice postav. Působivá je také zvukově barevná instrumentace, novým způsobem jsou exponovány dechové nástroje, především lesní rohy. Tyto principy operní tvorby převzal a ve svých dílech dále rozvíjel Richard Wagner.
Jednou z nejvýraznějších osobností v dějinách opery byl Richard Wagner. Zpočátku navázal na tradiční operní žánry, především na romantickou operu. Po prvních operách Zákaz lásky a Víly vznikl Rienzi ve stylu velké francouzské opery. Následovala romantická opera Bludný Holanďan. Opery Tannhäuser a Lohengrin ukazují posun vpřed ve skladatelově pojetí opery. Po roce 1850 napsal operní díla, ve kterých realizoval své představy o opeře jako hudebním dramatu.Vycházel z předpokladu, že hudební drama je souborné umělecké dílo – Gesamtkunstwerk, na jehož podobě se podílejí stejnou měrou všechny zúčastněné umělecké obory – hudba, drama, herectví a výtvarné umění. Wagner si psal ke svým operám vlastní libreta, která odpovídala jeho představám. Náměty čerpal především ze staré germánské mytologie.
Wagner opustil princip číslové opery, jeho hudební dramata nejsou až na výjimky členěna na uzavřená čísla, ale mají souvisle prokomponovanou formu. Odstranil protiklad mezi recitativem a árií a oba útvary nahradil novým typem nepravidelně členěné vokální melodiky, která vycházela z deklamace textu. K označení tohoto typu zpěvu se užívají termíny hudební próza nebo ariózo. Používal tzv. příznačné motivy (něm. Leitmotiv), kterými charakterizoval jednotlivé postavy, situace, ideje a prostředí. V hudebním průběhu se tyto motivy složitě prolínaly a přetvářely v souvislosti s proměnami děje. Zpočátku zněly i ve zpěvní lince, později s nimi Wagner pracoval důsledně pouze v orchestrálních partech. Orchestr měl ve Wagnerových operách velmi významnou úlohu. Byl početně obsazený, především ve skupině žesťových nástrojů. Měl zásadní podíl na líčení hudebně dramatického děje. V Prstenu Nibelungově zavedl skladatel tuby v ladění B a F, pro které se ujalo označení wagnerovské tuby.
Wagnerovy opery se vyznačují složitým tonálním a harmonickým průběhem. Skladatel bohatě uplatňoval chromatické postupy – mimotonální a alterované akordy, nerozvedené disonance, časté modulace. Pracoval s principem tzv. nekonečné melodie, kdy častým využíváním klamného spoje záměrně oddaloval tóniku a znejasňoval tak jednoznačnost tonálního centra.
Své kompoziční zásady uplatnil Wagner nejdůsledněji v operní tetralogii Prsten Nibelungův na náměty z germánské mytologie. Toto dílo zahrnuje čtyři celovečerní opery – kterými jsou Zlato Rýna, Valkýra, Siegfried a Soumrak bohů. Nejkomplikovanější harmonickou složkou se vyznačuje opera Tristan a Isolda. Dále napsal Wagner komickou operu Mistři pěvci norimberští a operu Parsifal, která je jeho posledním hudebně dramatickým dílem.
Operní tvorba v dalších národních kulturách
V 19. století vznikala operní díla také v dalších národních kulturách. O rozvoj ruské opery se zasloužili Michail Ivanovič Glinka (Ivan Susanin, Ruslan a Ludmila), Alexandr Porfirjevič Borodin (Kníže Igor), Modest Petrovič Musorgskij (Boris Godunov), Nikolaj Rimskij-Korsakov (Sadko), Petr Iljič Čajkovski (Evžen Oněgin, Piková dáma). Tvůrci české opery byli František Škroup (Dráteník), Bedřich Smetana (Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Dvě vdovy, Hubička, Tajemství, Čertova stěna), Vilém Blodek (V studni), Antonín Dvořák (Jakobín, Čert a Káča, Rusalka), Zdeněk Fibich (Šárka). V Polsku byla významná operní tvorba Stanisłava Moniuszka (Halka).
Z operní tvorby Igora Stravinského jsou nejznámější opera-oratorium Oidipus rex a Život prostopášníka. Darius Milhaud je autorem monumentální dvoudílné opery Kryštof Kolumbus i několika krátkých „minutových“ oper – Únos Evropy, Opuštěná Ariadna.
Dalšími významnými operními skladateli byli Sergej Prokofjev (Láska ke třempomerančům, Vojna a mír, Ohnivý anděl), Dmitrij Šostakovič (Nos, Kateřina Izmajlovová), Paul Hindemith (Malíř Matys), Carl Orff (Chytračka), Béla Bartók (Modrovousův hrad), Alois Hába (čtvrttónová opera Matka), Benjamin Britten (Peter Grimes) aj.
K stěžejním dílům Bohuslava Martinů patří Hry o Marii, které jsou napsané na lidové texty a navazují na tradici středověkého divadla. Libreto k opeře Julietta zpracoval skladatel podle surrealisticky laděné divadelní hry Georgese Neveuxe, předlohou k Řeckým pašijím se stal román Nikose Kazantzakise Kristus znovu ukřižovaný. V některých dílech hledal Martinů nová řešení. Kombinoval operu s baletem (Divadlo za branou), využil technické možnosti moderních sdělovacích prostředků, napsal opery rozhlasové (Hlas lasa, Veselohra na mostě) a opery televizní (Čím žijí lidé, Ženitba).
Jazzová opera, rocková opera
Ve 20. století byli někteří skladatelé ovlivněni jazzem – například George Gershwin v opeře Porgy a Bess, vznikaly opery rockové. Příkladem využití moderních kompozičních technik je minimalistická opera Kráska a zvíře, jejímž autorem je Philipp Glass.
Dětská opera
Některá operní díla byla určena pro dětské posluchače. Tento repertoár u nás rozvíjeli Václav Trojan (Kolotoč), Evžen Zámečník (Ferda Mravenec, Brouk Pytlík), Jiří Pauer (Žvanivý slimejš) aj.
Tyto www stránky vznikly s podporou projektu FRVŠ 916/2008. | Dotazy a připomínky: Dana Soušková |