Charakteristika
V operetě se střídají mluvené dialogy v próze se zpěvem a tancem. Operetní zpěváci musí být proto také dobrými herci a tanečníky. Představení zahajuje předehra, často se jedná o předehru potpourriového typu, ve které se objevují nejpůsobivější melodie z operety. Zařazena jsou pěvecká čísla sólová, ansámblová a sborová. Opereta se vyznačuje výraznou až líbivou melodikou v nekomplikovaném rytmu, přehlednou formou. Jako sólová zpěvní čísla se objevují často strofické písně – couplety (čes. kuplety), jako taneční čísla jsou zařazovány galop, kankán, valčík, polka aj. Představení mají bohatou výpravu, působivou scénu i kostýmy.
Opereta má nekomplikovaný děj veselého, někdy sentimentálního rázu se šťastným koncem. V některých případech je parodií opery, objevují se v ní i exotické prvky. Plní funkci méně náročné hudební zábavy.
Francouzská opereta
V Paříži patřili k předním tvůrcům operety Hervé a Jacques Offenbach. Hervé, vlastním jménem Florimond Ronger, je autorem operety Mamzélle Nitouche. Výraznou osobností byl Jacques Offenbach, z jehož velmi početné operetní tvorby jsou nejznámější Orfeus v podsvětí a Krásná Helena.
Vídeňská opereta
Téměř současně s francouzskou operetou a částečně pod jejím vlivem se rozvíjela opereta ve Vídni. Za jejího zakladatele je považován Franz von Suppé. Z dalších autorů vynikli Johann Strauss starší a především jeho syn Johann Strauss mladší, který patřil spolu s Offenbachem k největším tvůrcům klasické operety. Nejvýraznějšího úspěchu dosáhla jeho díla Netopýr, Noc v Benátkách a Cikánský baron. Vyznačují se skvělými melodickými nápady, výrazné uplatnění v nich má valčík.
Opereta v meziválečném období
V meziválečném období se začaly v operetní tvorbě využívat postupy novější populární hudby. Významnější tradice operetní tvorby pokračovala v tomto období především v sovětském Rusku, kde patřil k předním skladatelům Isaak Osipovič Dunajevskij.
Tyto www stránky vznikly s podporou projektu FRVŠ 916/2008. | Dotazy a připomínky: Dana Soušková |